Kalkulator kalorii warzyw

Potrzebujesz ok. 8 min. aby przeczytać ten wpis
Kalkulator kalorii warzyw

fot. freepik

Każda osoba, która dba o ilość dostarczanych kalorii powinna zapoznać się z naszą szczegółową rozpiską kaloryczności poszczególnych warzyw. Oferujemy przystępną dostępność informacji o wartości energetycznej warzyw, a możecie ją sprawdzić za pomocą naszego wygodnego narzędzia, gdzie wystarczy wybrać z listy interesujące Cię warzywo, po wybraniu, otrzymasz wynik ilości kalorii wybranego wcześniej warzywa (na 100 gram danego warzywa). To prosty kalkulator kalorii warzyw, dzięki któremu szybko dowiesz się o kaloryczności Twojego ulubionego warzywa. Kolejna forma zaprezentowania danych na jaką się zdecydowaliśmy to rozwijane zakładki, a ostatnią formą jest przejrzysta tabela, którą znadziesz w dalszej części artykułu. Możesz skorzystać także z naszego innego narzędzia: kalkulatora kalorii owoców.

Czy warto jeść warzywa?

Jest to wręcz pytanie retoryczne, ale spora część społeczeństwa z różnych powodów omija regularne spożywanie warzyw. Warzywa powinny znaleźć się w każdej diecie, nieistotne jest czy jest to dieta związana z ujemnym bilansem kalorycznym, czy wręcz odwrotnie, czyli dieta, która ma zwiększyć naszą wagę. Warzywa to źródło wielu witamin, błonnika i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego dnia. Dodatkowo najlepiej jest spożywać różne warzywa, a nie tylko te, które nam smakują, ponieważ każde z nich jest skarbnicą innych ważnych dla naszego organizmu wartości odżywczych.

Kalkulator kalorii warzyw

Gdzie kupić dobrej jakości warzywa?

Warzywa, jak i każda inna żywność może być gorszej i lepszej jakości. Duży wpływ mają na to różnego rodzaju nawozy i substancje, które przyspieszają przykładowo porost warzyw. Dlatego zawsze najpewniejsze będą własne warzywa, z naszego domowego ogródka. Jeśli jednak nie możesz sobie pozwolić na stworzenie własnego ogródka (mieszkasz w mieszkaniu albo po prostu nie masz na to czasu i chęci) to wybieraj sprawdzone miejsca. Do takich miejsc możemy zaliczyć: osiedlowe warzywniaki, targi rolne, biobazary. Zamówić możemy również warzywa od sprawdzonych dostawców przez internet. Ta kwestia wymaga szerszego zbadania tematu (istotne jest gdzie mieszkasz, ile masz na to czasu itp.).

Sprawdź ile kcal mają warzywa


Bakłażan ma 24,9 kcal (100g)


Bób ma 88 kcal (100g)


Brokuł ma 33,7 kcal (100g)


Brukiew ma 37,5 kcal (100g)


Burak ma 43 kcal (100g)


Cebula ma 39,7 kcal (100g)


Cykoria ma 23 kcal (100g)


Czosnek ma 152 kcal (100g)


Dynia ma 26,1 kcal (100g)


Fasola ma 347 kcal (100g)


Groch ma 81 kcal (100g)


Jarmuż ma 49,5 kcal (100g)


Kalafior ma 24,9 kcal (100g)


Kalarepa ma 27 kcal (100g)


Kapusta ma 24,6 kcal (100g)


Karczoch ma 47,1 kcal (100g)


Koper ma 43 kcal (100g)


Kukurydza ma 365 kcal (100g)


Marchew ma 41,3 kcal (100g)


Ogórek ma 15,5 kcal (100g)


Papryka ma 39,7 kcal (100g)


Pasternak ma 75 kcal (100g)


Pietruszka ma 36,1 kcal (100g)


Pomidor ma 17,7 kcal (100g)


Por ma 60,9 kcal (100g)


Roszponka ma 17 kcal (100g)


Rzepa ma 28 kcal (100g)


Rzeżucha ma 32 kcal (100g)


Rzodkiewka ma 15,8 kcal (100g)


Salsefia ma 82 kcal (100g)


Sałata ma 14,8 kcal (100g)


Seler (korzeń) ma 30 kcal (100g)


Szczypiorek ma 30,1 kcal (100g)


Szpinak ma 23 kcal (100g)


Szalotka ma 71,9 kcal (100g)


Ziemniaki mają 86 kcal (100g)

Dlaczego dużo ludzi unika jedzenia warzyw?

Skoro większość ludzi zdaje sobie sprawę, że warzywa są zdrowe, mało kaloryczne, a także dostarczają nam istotnych z punktu widzenia zdrowia substancji, to dlaczego tak wiele osób z nich rezygnuje lub tylko sporadycznie po nie sięga? Powodów jest kilka, a wśród z nich znajdziemy między innymi po prostu smak. Dzisiaj wiele restauracji, czy nawet produktów dostępnych w sklepie po prostu przebija smakiem warzywa przez co idą one w zapomnienie. Niechciane uczulenia, czy alergie także są przyczyną, dlaczego nie jemy tyle warzyw ile moglibyśmy, a wręcz powinniśmy, w takiej sytuacji warto jest udać się do odpowiedniego specjalisty i rozpocząć odczulanie. Wracając do pierwszej sprawy, skutecznym sposobem jest na poprawę smaku odpowiednie przyrządzenie warzyw, wykorzystując do tego chociażby zioła czy przyprawy. W sieci, jak i książkach kulinarnych z pewnością znajdziesz wiele interesujących przepisów, po które sięgnij już dziś.

Kalkulator kalorii warzyw

Kiedy warto skorzystać z kalkulatora kalorii warzyw?

Użytkowanie z naszego kalkulatora, który znajdziesz na początku artykuły (rozwijana lista) szczególnie osobom, które znajdują się na redukcji. Kupiłaś dietę od dietetyka albo trenera personalnego? Warto jest przestrzegać ilości kalorii (wartości energetycznej) w naszej diecie, żeby osiągnąć jak najlepsze rezultaty sylwetkowe. Można spotkać się z opiniami trenerów, że liczy kalorii wynikających z warzyw w ogóle nie powinno się wliczać, a można jeść ich do oporu, to jest jednak zdanie niektórych specjalistów od dietetyki. Niemniej jednak, warto dowiedzieć się ile kalorii dobijamy, jedząc warzywa.

Tabela kalorii warzyw

Nazwa warzywaIlość kcal na 100g
Bakłażan24,9
Bób88
Brokuł33,7
Brukiew37,5
Burak43
Cebula39,7
Cykoria23
Czosnek152
Dynia26,1
Fasola347
Groch81
Jarmuż49,5
Kalafior24,9
Kalarepa27
Kapusta24,6
Karczoch47,1
Koper43
Kukurydza365
Marchew41,3
Ogórek15,5
Papryka39,7
Pasternak75
Pietruszka36,1
Pomidor17,7
Por60,9
Roszponka17
Rzepa28
Rzeżucha32
Rzodzkiewka15,8
Salsefia82
Sałata14,8
Seler (korzeń)30
Szczypiorek30,1
Szpinak23
Szalotka71,9
Ziemniaki86

Zalety jedzenia warzyw

  • wiele korzyści zdrowotnych,
  • składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu,
  • źródło witamin,
  • źródło błonnika,
  • zmniejszają ryzyko udarów,
  • prawidłowe ciśnienie krwi (źródło potasu),
  • regularne spożywanie warzyw zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości,
  • i wiele więcej.

Jedzenie warzyw niesie za sobą naprawdę długą listę zalet i generalnie ciężko doszukać się wad, wynikających ze spożywania warzyw, a jedyne co się nasuwa to wcześniej wspomniane alergie i uczulenia, wtedy bez konsultacji lekarskiej nie powinniśmy spożywać warzyw na które jesteśmy uczuleni, a już na pewno nie w dużej ilości. Jedząc warzywa dostarczasz organizmowi kwas foliowy, który jest niezwykle istotny dla kobiet, które są w ciąży. Dostarczając warzywa w diecie poprawimy także kondycję naszego wzroku, zwiększymy ochronę przed infekcjami, czy poprawimy kondycję skóry (witamina A). Zalet wynikających z regilarnego spożywania warzyw jest jeszcze więcej, a zaliczymy do nich między innymi: obniżenie poziomu cholesterolu, zmniejszają ryzyko nadciśnienia czy pomagają w zmniejszeniu ubytków kości.

Kalkulator kalorii warzyw

Jakie warzywa mają mało kalorii?

Jak w większości produktów, które spożywamy, nie inaczej jest w przypadku warzyw, czyli są takie, które mają więcej kalorii, ale i spotkamy takie, które tych kalorii mają bardzo mało. Jakie warzywa zaliczymy do tych nisko kalorycznych?

  • sałata,
  • ogórek,
  • pomidor,
  • roszponka,

Przestawione powyżej warzywa w liście mają mniej niż 20 kalorii. W przedziale kalorycznym 20-100 znajdzie się najwięcej warzyw, a wśród nich możemy wymienić między innymi: paprykę, kalafiora, dynię, bób, bakłażan, groch, koper, czy marchew.

Jakie warzywa mają dużo kalorii?

Poniższa lista prezentuję warzywa, które mają więcej niż 100 kalorii.

  • fasola,
  • czosnek,
  • kukurydza.

Klasyfikacja warzyw

Warzywa możemy przydzielić, sklasyfikować do odpowiednich grup na podstawie klasyfikacji biologicznej lub grupy użytkowej. Pierwsza metoda jest typowo biologiczna i wymaga szerszej analizy, a także wiedzy z zakresu biologii, druga zaś wynika z podobieństwa podczas uprawy. Warzyywa dzielimy na jedenaście grup, a przedstawione zostały one na poniższej liście (wraz z trzema przykładami).

Jak dzielimy warzywa?

  • warzywa kapustne – (brokuł, brukiew, jarmuż),
  • warzywa cebulowe – (cebula, szczypiorek, czosnek),
  • warzywa liściowe – (burak, cykoria, sałata),
  • warzywa korzeniowe – (marchew, słonecznik, pasternak),
  • warzywa psiankowate – (papryka roczna, ziemniak, oberżyna),
  • warzywa dyniowate – (melon, dynia zwyzcajna, arbuz zwyczajny),
  • warzywa rzepowate – (rzodkiewka, rzepa, rzodkiew japońska),
  • warzywa strączkowe – (bob, fasola, soja),
  • warzywa wieloletnie – (chrzan, rabarbar, szczaw),
  • warzywa przyprawowe – (kminek, koper, majeranek),
  • warzywa różne,

W nawiasach zawarte zostały przykłady, ale rzecz jasna, w danych grupach znajduje się więcej warzyw.

Podsumowując zachęcamy do sprawdzania kaloryczności wszystkiego, co znajduje się w naszej diecie, w tym również warzyw. Pamiętajcie, że wszystkie wartości kalorii przedstawione w artykule zawarte są w 100g danego warzywa. Nie należy jednak popadać w paranoję i do wszystkiego podchodzić z dystansem, a badanie kaloryczności może nam bardzo pomóc w utrzymaniu prawidłowej wagi i dobrej kondycji. Pod uwagę należy wziąć także kwestie zdrowotne, które możemy uzyskać regularnie jedząc sporą liczbę warzyw. Na samym końcu zachęcamy wszystkich do korzystania z naszego narzędzia obliczającego kalorie danego warzywa, czyli kalkulatora kalorii warzyw online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *